تأثیر انفجار دفنی بر فشار وارد بر زاغه‌ها، کرنش پلاستیک، تنش میلگردها سازه‌های مدفون با اشکال و عمق های مختلف
کد مقاله : 1003-CONCRETEDAY
نویسندگان
محسن علی خانجان *
تهران . رسالت . هنگام پایین تر از سازمان آب پلاک 468
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر انفجار دفنی بر آسیب کششی و فشاری، جابجایی، شتاب سازه های مدفون با اشکال
و عمق های مختلف می باشد. سازه های مورد بررسی دو سازه قوسی و ذوزنقه ای شکل در معرض انفجار مدل شده حاصل از انفجار بمب جی بی یو 28 (GBU-28 ) می باشد که معادل 545 کیلو گرم تی ان تی(TNT) خواهد بود که با فواصل 6 و 8 و 10 متری از بالای سازه ها قرار دارند و از سطح زمین 4 متر فاصله دارد . طول سازه 10 متر و دهانه داخلی 2.9 متر ارتفاع دیواره های کناری 1.15 متر است. ضخامت دیواره ها و و سقف سازه 15 سانتی متر و ضخامت کف 10 سانتی متر است. همه قسمت های سازه دارای میلگرد می باشد. در این پژوهش برای بتن مدل آسیب پلاستیک که یک مدل پیوسته با رفتارآسیب پلاستیک بتن می باشد ، در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که در فاصله 6 متری زاغه قوسی در میانه دهانه فشار کمتری تحمل کرده ولی در دو طرف این زاغه ذوزنقه ای بوده که فشار کمتری داشته است ولی با افزایش فاصله به 8 و 10 متر این در مجموع زاغه قوسی بوده فشاری بیشتی به آن وارد شده است. در مقایسه کرنش ها در فاصله 6 متری زاغه ذوزنقه کرنش بالاتری را دارد درمقطع میانی ولی در در ابتدا وانتها این زاغه قوسی بوده است کرنش بالاتری را ثبت کرده است. می توان نتیجه گرفت که در این فاصله مقطع بهینه یک مقطع ترکیبی از هر دو گزینه باشد.در فاصله 8 متری این زاغه قوسی است که در هر سه مقطع کرنش بالاتری دارد و در فاصله 10 متری نیز به همین صورت می باشد. در مورد تنش در میلگردها در هر سه حالت تنش های وارده در حالت قوسی بسیار بیشتر از حالت ذوزنقه ای می باشد.
کلیدواژه ها
انفجار دفنی، فشار وارد بر زاغه‌ها، کرنش پلاستیک، تنش میلگردها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر