تأثیر انفجار دفنی بر آسیب کششی و فشاری، جابجایی، شتاب سازه های مدفون با اشکال و عمق های مختلف |
کد مقاله : 1004-CONCRETEDAY (R1) |
نویسندگان |
محسن علی خانجان * تهران . رسالت . هنگام پایین تر از سازمان آب پلاک 468 |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر انفجار دفنی بر آسیب کششی و فشاری، جابجایی، شتاب سازه های مدفون با اشکال و عمق های مختلف می باشد. سازه های مورد بررسی دو سازه قوسی و ذوزنقه ای شکل در معرض انفجار مدل شده حاصل از انفجار بمب جی بی یو 28 (GBU-28 ) می باشد که معادل 545 کیلو گرم تی ان تی(TNT) خواهد بود که با فواصل 6 و 8 و 10 متری از بالای سازه ها قرار دارند و از سطح زمین 4 متر فاصله دارد . طول سازه 10 متر و دهانه داخلی 2.9 متر ارتفاع دیواره های کناری 1.15 متر است. ضخامت دیواره ها و و سقف سازه 15 سانتی متر و ضخامت کف 10 سانتی متر است. همه قسمت های سازه دارای میلگرد می باشد. در این پژوهش برای بتن مدل آسیب پلاستیک که یک مدل پیوسته با رفتارآسیب پلاستیک بتن می باشد ، در نظر گرفته شده است. در بررسی جابجایی ها در فاصله 6 متری زاغه قوسی عملکرد بهتری داشته است و وقتی به فواصل 8 و 10 متری می رویم زاغه ذوزنقه ای رفتار بهتری با جابجایی کمتری را دارد. در بررسی شتاب وارد شده به المان ها در فاصله 6 متری با اختلاف کمی زاغه ذوزنقه بهتر بوده است ولی به گذشت به فواصل بیشتر این اختلاف اندک بیشتر شده و به وضوح مشخص می گردد که در این فواصل زاغه ذوزنقه عملکرد بهتری داشته است. در آسیب فشاری در فاصله 6 متری مانند شتاب با کمی اختلاف زاغه ذوزنقه بهتر بوده است و در فاصله 8 متری به همین شکل ادامه داشته ولی نکته جالب این است که در فاصله 10 متری ترکیبی ازاین دو حالت می باشد که در وسط طول زاغه ذوزنقه ای بهتر رفتار کرده ولی در ابتدا و انتها زاغه قوسی بوده است که آسیب فشاری کمتری را دیده است. در مورد آسیب کششی در افزایش فاصله مقدار کلی آسیب مقداری کم شده است ولی با توجه به کم بودن مقاومت بتن در مقابل کشش در هر سه حالت نزدیک به یک می باشد. |
کلیدواژه ها |
انفجار دفنی، آسیب کششی و فشاری، جابجایی، شتاب سازه های مدفون |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |