طرح و پروسه اختلاط کامپوزیت سیمانی مهندسی شده (ECC) در کاربری روسازی‌های بتنی
کد مقاله : 1053-CONCRETEDAY (R1)
نویسندگان
پرهام حیاتی *1، مهسا سادات احمدی2
1میدان صنعت-بلوار فرحزادی-بعداز بلوار دادمان-بعداز بلوار دریا-خیابان عباسی اناری-جنب مدرسه آفرینش-انجمن بتن ایران
2دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
چکیده مقاله
یکی از روسازی‌های متداول، روسازی بتنی غیر مسلح درزدار (JPCP) است که در ضخامتی‌ حدود 30 سانتی‌متر احداث می‌شود. کامپوزیت سیمانی مهندسی شده (ECC) نوعی بتن الیافی قابل استفاده در روسازی است که با خواص مکانیکی بالا می‌تواند در پروژه‌های خاص با محدودیت، جایگزین روسازی های متداول با ضخامتی کمتر در حدود 5-7 سانتی‌متر شود.
در ساخت بتن ECC به عنوان یک بتن فوق توانمند نیازمند رعایت الزامات خاصی در انتخاب نوع و درصد حجمی مصالح و پروتکل اختلاط می‌باشد. منابع و مراجع مختلف برای ساخت بتن ECC پیشنهادات متفاوتی ارائه نموده‌اند اما با توجه به پیچیدگی های ساخت این نوع بتن در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در فرآیند ساخت بتن ECC مطابق با الزامات روسازی‌های بتنی پرداخته شده است. در این پژوهش به طور کلی 8 طرح به منظور امکان سنجی کاربرد درشت‌دانه، نسبت آب به مواد سیمانی، نوع سیمان تیپ 2، نوع ماده جایگزین سیمان، نوع و درصد الیاف، نوع و درصد فوق روان کننده، فرآیند ساخت بتن ECC و کنترل با ضوابط کارپذیری و مکانیکی بتن پرداخته شده است. با توجه به نتایج پروتکل های ساخت مشخص گردید که در ساخت بتن ECC از درشت‌دانه استفاده نشود. همچنین بهتر است از سیمان با بلین و خواص مکانیکی بالا، الیاف با درصد بهینه 2% حجم مواد سیمانی، فوق روان کننده فاقد مواد دیرگیر، نسبت آب به مواد سیمانی 28/0، سرباره و میکروسیلیس به عنوان مواد جایگزین سیمان و مخلوط‌کن مناسب با امکان تغییر سرعت چرخش جهت اختلاط استفاده شود.
کلیدواژه ها
کامپوزیت سیمانی مهندسی شده (ECC)، درشت‌دانه، الیاف، مواد جایگزین سیمان، پروسه اختلاط
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی