مطالعه ی عملکرد لرزه ای بتن الیافی در تونل بتنی سگمنتی |
کد مقاله : 1057-CONCRETEDAY (R2) |
نویسندگان |
امیررضا رضائی *1، مجید ذکری2 1دانشگاه صنعتی سهند 2دانشگاه تربیت مدرس |
چکیده مقاله |
در طول رخدادِ یک زلزله دو گونه احتمال آسیب به سازههای روزمینی و زیرزمینی محتمل است: 1- خسارات ناشی از لرزش زمین و موج ناشی از زلزله 2- خسارات ناشی از جابجایی دو سطح گسل و ایجاد جابجایی دائمی زمین، که پیامد هر دو مورد مذکور، ایجاد تغییر شکل در مقطعِ عرضی تونل و در نهایت گسیختگی در پوشش تونل و ریزش خاک اطراف به داخل تونل میباشد که اتصالات تونل-های سگمنتی در این شرایط از اهمیت ویژهای برخوردار است. نظر به اینکه تونلهای مورد مطالعه، تونلهای کم عمق شهری لحاظ گردیدهاند، لذا ریزش خاک به داخل تونل منجر به شکل گیری فروچاله در سطح زمین و آسیب به سازههای روزمینی نیز میشود. در این مقاله، تأثیر بتن مسلح با الیاف فولادی (SFRC) روی پاسخ خمشی و دورانی اتصالات سگمنت تحت نیروهای زلزله به صورت عددی براساس نتایج تجربی بررسی شده است. عملکرد سازهای اتصالات بتن مسلح با الیاف فولادی(SFRC) برای تونل سگمنتی خط 7 مترو تهران که تحت بارهای لرزهای قرار گرفته است، از لحاظ ظرفیت خمشی و دورانی در نرم افزار عناصر محدود ABAQUS تحلیل شده است. هدف اصلی بررسی اثرات الیافهای فولادی مختلف بتن مسلح (SFRC) نسبت به بتن مسلح(RC) و بتن غیرمسلح(PC) میباشد. در نهایت، نسبت لنگر نیاز اتصال به لنگر ظرفیت اتصال، قابلیت شکلپذیری و انعطافپذیری برای اتصالات تونل بتنی سگمنتی محاسبه و با هم مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که عملکرد لرزهای بتن مسلح با الیاف فولادی (SFRC) در مقایسه با بتن مسلح(RC) و بتن غیرمسلح(PC) بهبود مییابد. |
کلیدواژه ها |
تونل سگمنتی, بتن الیافی, اتصالات, زلزله, آسیب پذیری, SFRC |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |